Posted on

Vopsea pulbere pentru jenti multicolorate? Da, se poate!

Vă prezentăm un studiu de caz de la furnizorul nostru elvețian, Kabe Farbe care a dezvoltat o rețetă de vopsea pulbere pentru jenti pentru un client foarte important. Ai spune ca e usor sa produci vopsea pulbere pentru jenti auto, dar provocarile sunt multe, mai ales cand vrei sa faci un produs de calitate.

Culori noi… pe jante!

De obicei, jantele de aliaj ușor au un finisaj argintiu, în special negru. Dar colorate? Nici vorbă de așa ceva! Însă cei de la RONAL nu privesc la fel lucrurile! Unul dintre cei mai mari producători de jante din lume, RONAL, aduce culoarea la drum. De fapt, chiar mai multe! Noua gamă de piese de aliaj multicolorat pentru jante, MCR. Posibilă doar printr-o tehnică avansată a vopselei electrostatice!

Mai ales în perioadele de recesiune, industria auto, ca și alte sectoare, este într-o continuă căutare de idei și inovații. RONAL nu este o excepție în acest caz, ba chiar  și-a îmbunătățit gama de produse, lansând prima serie de jante multicolorate, produse din aluminiu, cunoscute ca și MCR (Multi Color Rim).

 

“Nu ne interesează producerea unor jante simple, argintii pentru industria auto. După mult timp de gândire, am început să ne întrebăm dacă am putea produce jenți cu 2 sau 3 culori”, spune Judith Pietschmann, director al Surface Technology la RONAL. „Totuși, în contrast cu tehnicile convenționale, în loc să aplicăm culorile cu mâna sau cu folii,  ne-am dorit să folosim metode standard de vopsire electrostatică. Pentru a face acest lucru, a trebuit mai întâi să rezolvăm 2 mari probleme. În primul rând, vopseaua electrostatică trebuia să întrunească cerințe ridicate în ceea ce privește durabilitatea și păstrarea culorii- mult mai ridicate decât s-a cerut în trecut de afacerea producătoare de jenți. În al doilea rând, a trebuit să dezvoltăm o metodă de procesare mecanică care să garanteze seria fiabilă de producție a celor două jenți colorate.”

Soluții din domeniul arhitecturii

RONAL a impus exigențe mari pentru noua vopsea electrostatică în ceea ce privește rezistența la intemperii, retenția culorii, reproductibilitate și protecție de tip stone chip. Vopselele electrostatice convenționale folosite la jenți nu erau pe măsura acestor cerințe. Singura alternativă era dezvoltarea unei vopsele speciale, capabilă să întrunească toate  cerințele riguroase impuse. Firma KARL BUBENHOFER AG (Kabe Farben) ne-a propus o soluție bazată pe un produs deja folosit la plantele galvanizate. Erik Schmid, care se ocupă cu dezvoltarea vopselei electrostatice la Karl Bubenhofer AG, a jucat un rol important în dezvoltarea noii vopsele pentru Ronal. Erik Schmid  își amintește: “Am fost obligați să modificăm câteva dintre componentele-cheie din vopsea ca să împlinim cerințele speciale impuse de Ronal. De exemplu, o problemă pe care a trebuit să o depășim a fost aceea că greutățile de echilibrare ale roților nu se lipeau de vopseaua electrostatică ce conține anumiți aditivi. Prin urmare, am fost nevoiți să înlocuim acești aditivi. Un alt lucru pe care a trebuit să-l facem pentru a crea rezerve adecvate pentru procesul de prelucrare al companiei Ronal, a fost acela de a îmbunătăți proprietățile de acoperire a noii vopsele electrostatice în comparație cu produsele standard. “Nu se potrivea nimic în programul produsului standard al companiei Karl Bubenhofer AG. Cu toate astea, Karl Bubenhofer AG a reușit într-un final să dezvolte noua vopsea, bazându-se pe cunoștințele sale larg răspândite în sfera fațadelor.

 

Roger Zeller, directorul de Vânzări și Marketing la Karl Bubenhofer AG: “Mulțumită experienței noastre vaste în arhitectura exterioară, am avut ocazia să dezvoltăm un mix perfect pentru Ronal și să îl punem într-o producție în serie. Multe din caracteristicile noii pulberi ne erau deja familiare datorită muncii noastre în domeniul arhitecturii.”

Cerințele companiei Ronal în ceea ce privește retenția de culoare au reprezentat o adevărată provocare – jențile trebuiau să fie pe placul proprietarilor de mașini chiar și după ani întregi de folosire zilnică. Primele rezultate după cei doi ani de intemperii în Florida sunt extrem de pozitive. Înainte de asta, după ce a fost acoperit cu vopsea lichidă transparentă, lucioasă și mată, mai multe nuanțe al noului sistem de vopsea electrostatică au fost supuse cu succes la 1500 de ore de intemperii accelerate sub radiații de UV-B 313 nm. Atât stabilitatea culorii, cât și retenția luciului s-au ridicat la standardul cerut.

Însă mai exista o pretenție asupra vopselei, așa cum explică doamna Pietschmann: “Învelișurile trebuie să fie extrem de subțiri pentru că procesul implică îndepărtarea mecanică a învelișului superior spre însuși învelișul inferior. Toate astea trebuie făcute, așa încât să lase un finisaj curat, fără șanțuri/crestături.” Totuși, e destul de dificil să obții un finisaj optic perfect prin intermediul unor învelișuri subțiri. Karl Bubenhofer AG a rezolvat această problemă, utilizând rășine speciale și aditivi.

Metoda de procesare mecanică folosită de Ronal este soluția-cheie de a produce în serie jenți MCR (Multi Color Rim), în raport cu calitatea indicată. Prima fază implică învelirea jenții cu o culoare strălucitoare, precum e roșul. Janta primește atunci un al doilea înveliș, care poate fi argintiu, negru sau alb. Acest strat al doilea este apoi îndepărtat mecanic, cu scopul de a face vopseaua electrostatică vizibilă din nou. În sfârșit, janta este finisată complet cu vopsea mată, transparentă sau lucioasă, ori cu vopsea electrostatică. Rezultatele sunt niște culori clar conturate și șanțuri care nu pot fi văzute cu ochiul liber. Ronal a folosit acest nou proces de fabricare ca prototip cu mult peste perioada de probă. Procesul automatizat și specificațiile exacte de acoperire au fost transmise uzinelor producătoare cu monitorizare continuă a calității. Clientul poate fi sigur că fiecare jantă MCR este produsă la cel mai înalt nivel de calitate, indiferent  unde este fabricată în lume. Gama nouă a produsului MCR este fabricat în Germania, Italia, Polonia și Mexic, care utilizează diferite facilități de aplicare. În ciuda diverselor condiții, aceleași rezultate de înaltă calitate sunt obținute peste tot. Acest lucru face ca “rețeta” vopselei să ridice pretenții mari: “Vopselele noastre electrostatice trebuie să fie de foarte mare încredere și să aibă o suprafață de procesare vastă. Dacă este necesar, putem aduce modificări formulei pentru fiecare facilitate de fabricare”, afirmă Erik Schmid din cadrul companiei Karl Bubenhofer AG.

Persistență și flexibilitate ca și chei ale succesului

Flexibilitatea companiei Karl Bubenhofer AG a fost unul dintre motivele pentru care RONAL a ales compania ca distribuitor pentru acest proiect ambițios. “Karl Bubenhofer AG este o companie dinamică de marime medie, capabilă de a realiza producții mici și de a reacționa la nevoile noastre speciale. Acest lucru este extrem de important când vine vorba de progrese noi și produse care, inițial, se utilizează doar în cantități reduse. Karl Bubenhofer AG garantează calitatea superioară pe care o cerem de la complexul acestor produse, la fel cum numele companiei e un simbol al calității în domeniul nostru”, spune doamna Pietschmann.

 

A fost nevoie de 2 ani de dezvoltare între RONAL și Karl Bubenhofer AG înainte ca noile jenți MCR să fie dezvăluite industriei auto, idee care a fost receptată cu mult entuziasm. Pentru producătorii de mașini, jențile multicolorate sunt deosebit de interesante în combinație cu mașinile sport sau exclusiviste, pentru că proprietarii acestor modele doresc deseori să ofere vehiculelor lor un stil propriu, original.

Verdictul final al companiei RONAL: “Am investit o grămadă de timp, efort și dedicație în dezvoltarea acestor noi jenți multicolorate. În prezent, RONAL este singurul distribuitor din lume de jenți de aliaj ușor, capabil să producă în masă 2 jenți multicolorate, care se potrivesc folosirii de zi cu zi și să le fabrice într-un proces reproductibil”.

Ar fi foarte interesant să vedem care dintre aceste modele vor merge în viitorul apropiat pe străzi cu aceste noi jenți la modă!